CROSS- ELLER GRAVELCYKEL?
Skal du have én cykel, der kan det ”hele” – så er en ”cross-” eller en ”gravel”(grus)-cykel det oplagte alternativ.
Cross- og gravelcykler er de mest alsidige cykler, du kan få. De klarer landevej, grusvej, og en lille smule af det mountainbikes ofte bliver brugt til. De er oplagte til vintertræningen, til hverdagspendling, cross konkurrence eller til de lange ture ud i det blå, sommer og vinter, på alle slags underlag, med eller uden oppakning.
Hvad skal jeg vælge?
Men skal jeg vælge en cross- eller gravelcykel? – kan du med rette spørge. Det spørgsmål vil vi forsøge at hjælpe dig til at besvare eller i det mindste blive klogere på.
Umiddelbart er det nok mest et spørgsmål om temperament og præferencer. Forskellene på crosscyklen og gravelcyklen ligger primært i cyklens geometri.
Gravel (Grus)
Gravelcyklen er crosscyklens alsidige fætter. Geometrien minder mere om den, man finder på en komfort (endurance) racercykel. Den har fladere styr- og saddelrørsvinkel, der giver en mere rolig og stabil kørsel. En lavere krankbokshøjde giver et bedre tyngdepunkt i sving, og med den fladere styrevinkel får du mere overskud på de til tider udfordrende nedkørsler i svært terræn. Gravelcyklen har desuden plads til større dæk, typisk 40 mm, hvor crosscyklen som oftest er begrænset til 34mm dæk. De store dæk giver mere komfort og bedre greb, når underlaget kræver det. Akselafstanden er også en smule længere, hvilket er med til at give en mere rolig kørsel.
Cross
Crosscyklen er den mest aggressive og agile cykel. Den stejle saddelrørsvinkel giver fantastiske muligheder for virkelig at smide noget power i pedalerne og lave knaldhårde accelerationer ud af sving og op over korte heftige stigninger. Den lidt stejlere styrevinkel give en hurtig styring, som giver en fordel i skarpe hurtige sving. Krankboksen er hævet 10-15mm for at give en bedre frihøjde ned til jorden, når der skal accelereres ud af sving og bommene skal forceres i et crossløb. Med hensyn til de små detaljer, så er crosscyklen konstrueret, så der er færrest mulige flader og steder, hvor mudder og andet skidt kan hænge fast. Overrøret er fladt på undersiden for at gøre cyklen nemmere at løbe med over skulderen. Det specielle ved en crosscykel har en ”pris” – den er generelt mere anstrengende at køre på, styringen er lettere nervøs, og skærmmontering kan være lidt af en opgave.